lördag 30 november 2013

Passiv rökning

Jag är så otroligt trött på att bli tvungen att andas in äcklig rök i princip varje dag. Det röks när man väntar på bussen, när man bara går på stan. Eller så har en person precis rökt när denna kommer in i klassrummet och självfallet sätter sig bredvid mig. Jag är så trött på den äckliga doften. 

De flesta som röker tror jag vet om konsekvenserna och följderna. Ofta säger de "det är mitt liv, det rör inte dig". Men när personen som rökt halva sitt liv drabbas av tex cancer rör det nära och kära. Då handlar det inte bara om "mitt liv". Dina val drabbar alla runt omkring så småningom. 

När jag var liten förstod jag aldrig varför man bara inte slutade tillverka dödsstickan. Den stank ju bara och gjorde så folk dog i förtid. Jag förstod verkligen inte varför de tillverkades. 


Vad jag egentligen vill säga med det här inlägget är rök inte nära mig, tack! Jag vet att jag är långt ifrån ensam om att tycka såhär. När man väntar på bussen och det är en som står och förgiftar lukten förkortar den personen inte bara sitt eget liv utan alla runt omkring som andas in röken. 
Jag tycker inte att jag ska behöva flytta mig flera meter bort. Det får faktiskt personen som röker göra. 
Vi som inte röker ska INTE BEHÖVA TA HÄNSYN TILL DE SOM RÖKER
Passiv rökning dödar 600.000 liv om året, varav 165.000 barn. (källa)

Så snälla måste du röka, gå bort en bit! Har du rökt sätt dig inte nära mig, tack. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar